Sittande sovteknik


Är nu på väg hem från en trevlig kväll med Simon på hans campus. Denna ständiga tunnelbaneline nr 4 alltså. Det är knappt en timme mellan varandras stationer vilket gör att man får tid till olika saker att göra på vägen. Ikväll är det sova som gäller. Det är även det de flesta kineser väljer att göra på denna sträcka. Sittplatserna är placerade längs med väggarna, vilket gör att endast var tredje person har chans att luta huvudet mot något (i detta fall en glasskiva). Vi andra får helt enkelt komma på andra sovställningar. Jag har turen att vara så pass vig att jag kan lägga mitt huvud i mitt eget knä och somna på det sättet, medan de flesta kineser lutar huvudet bakåt med hakan i golvet och svagt lutande mot den ofrivilliga stöttepelaren som sitter bredvid. För på tunnelbanan är det ingen som bryr sig. Alla sover. En frizon för offentlig sömn helt enkelt.
Gonatt och trevlig fredag på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback