Flickor på vift i en annan del av Peking



Dagen har bestått av en lektion i klädtillverkning i Kina. Från där de tillverkar tygerna, till där de säljer tygerna, till där de syr kläderna, till där de säljer kläderna. Aya, en låååång dag har det varit, mina vänner! Men lärorik. De två, "lång" och "lärorik" går ju oftast hand i hand, inte sant?


Det började med att jag och Åsa möttes upp söder om stan för att ta oss till en tygmarknad, där vi planerade att köpa tyg och sy upp små söta klänningar, men det tog låååång tid innan vi hittade vårt mål. Jag hade av erfarenhet klätt mig svalt, då det brukar vara som en finsk bastu på marknaderna. Åsa hade gjort likadant. Tji fick vi när vi efter vad som kändes som timmars promenerade och letande fick syn på marknaden. Alltihop var utomhus. Snålblåst och den kallaste dagen i Beijing so far var det också. Men brukade kvinnorna bakom Greta-klänningen handla sina tyger här, så skulle banne mig jag och Åsa göra detsamma. Vi hittade massvis av tyger, som alla gick för mellan 15-20kr metern och köpte på oss en del. Vi träffade även det skönaste gänget uppe på en vind full med tyger. Blev lite dans, lite sång och lite transvestitskämt under den dryga halvtimmen vi var där. "Vi kan skämta om att han är transa" sa de när de tog min klänning jag hade med, och provade på en av sina kollegor. "Han är snyggast av oss alla ändå".


När vi fick reda på att de faktiskt inte sydde upp något där, tog vi oss till Sidenmarknaden. Men klockan 5 är det inte direkt lugna gatan i trafiken, så jag och Åsa hoppade in i en rickshaw. En riktigt skraltig en. Man såg knappt ut och vi åkte en god stund i sunkiga hutonger och sicksackade runt bilarna som tutandes stod i köerna. Hålen i marken verkade chauffören inte ha ögon för så man fick hålla hårt i grejerna för att inte tappa något. När vi klivit av kände vi att vi fyllt den kinesiska kvoten för dagen, och gick direkt in på McDonalds och värmde oss med en kopp kaffe och en burgare. Någon måtta får det ju vara. Haha, nee, det var nog mest för att vi frös som två istappar och behövde värma oss. Herregud, vi hade ju varit utomhus i fyra timmar! Döm mig inte, ok? Snälla..?


På hemvägen köpte jag på mig en packe torkade citroner. Känner på mig att de kommer komma väl till pass i en kopp varmt vatten de närmaste dagarna. Och mamman och syrran; ta inte med er något i era väskor i vår, för ooooj vad jag ska fylla dem med fina tyger åt mig själv! :)


Vi hamnade på ett ställe där de sålde julgrejer. Var som att gå in i Musse och Plutos julgran på julafton.
Märktes att vi inte direkt var mitt i stan när de gick och samlade skit i midjehögt vatten. Till och med traktor var halvägs nere i vattnet (den är inte med på bilden, så du behöver inte leta...)


Mumsfilibaba! Lite kött medan du ringer kompisen (märk telefonkiosken i vänstra hörnet)?


Så här såg det ut i vår rickshaw.

Puss och Gonatt från ett skitigt Beijing ZzZ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback