The Only One

Har insett att den låten, The only one med Black Keys e riktigt skön o passande till när man går på gatorna här.

Idag har jag varit på Apple Store borta vid Pudong (business district). Min dator har lagt av helt o ställer sig bara o piper gällt så fort jag försöker starta den. Den e trött. Men d va inte personalen på Apple. Efter fem min hade de fastställt problemet o tipsade mig tom om e billigare sida där ja kunde köpa ett minne (ett funkar, ett e trasigt p min dator) för 200 yuan ist för 766 som apple tar för samma minne. Gick glatt därifrån. Erfarenheten av besöket gjorde mig påmind om varför jag har Mac o inte Pc, även om jag fortfarande inte har nån fungerade dator. För er som inte räknat ut d så sitter jag vid en annan dator just nu.

Igår va vi några stycken som fick lust o göra stan. Vi var först hemma hos en kompis från LiU som bor ihop med sin japanska flickvän, o spanade in deras lägenhet o kollade Super Cup. Satan va Zlatan, lr Yi Bo som han heter i Kina, såg ut! Som en skabbig tupp.

Minen vår vän schweizaren gör efter att ha blivit bjuden på kinesiskt brännvin (56%).
Vår schweiziska väns min efter att han blivit bjuden på kinesiskt brännvin (56%)


Sen drog vi vidare till ett ställe som heter Richface/ Babyface. Mkt bling bling, mkt champagne, många unga kineser! Annars brukar d bara vara 40åriga män som e ute, då de unga är hemma o pluggar o gör värde för sina föräldrars pengar som de betalat skolavgiften med. När de tyckte att d va dags o pigga upp stället lite skärmade de av scenen som man annars dansade på (otroligt litet dansgolv). Fram kommer tio rosa blingbling-kineser o porrdansar till Lady Gaga o David Guetta. O efter det går de av o partyt fortsätter :)

Ingången till Babyface
Ingången till Babyface

Slog på stort m jumbotomtebloss när någon beställde champagne, vilket folk gjorde hela tiden.Bling bling även på toan.
Hamnade snett av nån himla anledning. Den sista bilden e från tjejtoan. Bling bling!!

Dansnummer på Babyface
Dansnummer som gick i rosa.

Vi har lärt känna en kille från Schweiz, Mr T, som oxå va m. Han ska plugga här i en termin o verkar inte riktigt fatta var han hamnat nånstans. Han kan inte ett ord kinesiska, men ska plugga p engelska (d e iaf vad universitetet lovat, men d får man väl se hur d blir m d). Han trodde, precis som ja o Simon, att Shanghai skulle vara lite hippare o mer västerländskt än va d faktiskt är. Ingen talar engelska, förutom p turistgatan kanske. Vi trodde att d skulle finnas fler coola kids med stora hörlurar o konstiga frisyrer som gick runt o dansade p gatorna á la Tokyo style, men hittills är de väldans få. Såg dock ett lesbiskt par som stod före mig i kön inne på H&M idag. Pussades o höll handen o allt. E tom ovanligt o se heterosexuella, kinesiska par pussas ofentligt. Så d va ju roligt o se... Lr nåt... Annars är d mest hillbillies som i vilken annan kinesisk stad som helst.

Vet inte om de sagt nåt om d i Sverige, men d ska tydligen vara någon form av tyfon här i Shanghai just nu. D har varit på de kinesiska nyheterna här i flera dagar o de råder alla att bunkra upp med mat o stanna inne de närmsta dagarna då d är farligt att gå ut. De ska ha evakuerat omkring hundratusen personer. Har varit en orolig stämning sen d började blåsa en del igår. D kommer bli nya Catrina tänker man o hoppas på att inte alltför mkt skada ska ske på huset man bor i. Men nu tittar jag ut genom fönstret o ser trötta stillastående träd, en sol som för ett tag sen gick ner, o torra trottoarer. Nästan besviken. Tyfonen måste tagit en annan väg än den över Shanghai.

Igår åkte S iväg till världens största skatepark. Superhäftigt, megastort o megasvåra ramper o S va den enda levande själen där! Helt öde! Måste känts skumt o glida runt på samma ramper (lr kanske inte samma ramper, men samma park iaf) som världens bästa skateare o nu vara där helt själv m inte en kotte i närheten. Är synd att d blir så. Samtidigt kan d ju ha varit lite folk just för att man då trodde att tyfonen skulle komma o d va lördag morgon. Men ändå. Vissa läktare var helt täckta med ogräs då d inte varit nån tävling eller event där sedan d byggdes upp.

Cool kille ja mötte i t-banan.

Senare på dagen mötte ja upp honom inne i stan o vi åkte till en marknad. Den ska ha fått dåligt omdöme av alla västerlänningar, men den vi va på i torsd, som fått bäst av turisterna va ju bara crap (förutom mina mobilskal :) ). Men boy, den här "dåliga" marknaden va ju superkul. Bara kineser o lite roligare kläder än Polo-pikés o tråkiga sidenmorgonrockar. Påminde mkt om Dongmen i Shenzhen, då d va ett helt område m massa småaffärer o sen då det stora huset m 6 våningar m kläder, krimskrams o annat strunt o roligt. Om man blev hungrig fanns d små gubbar som satt i gångarna som satt o sålde gurkor. "Gurka guuuurka" ropade de. Fast på kin.



Nu ska jag plugga mina 30 glosor jag har till imorn bitti, sen ut o springa lite m baby. Finns en löpbana m fotbollsplan i mitten här på campus. många går ut o promenerar runt där på kvällen, men d komiska är att de inte har nåe lyse. Alla går/springer/spelar i nästan totalt mörker! haha. e faktiskt riktigt roligt o titta på (d man ser). Kineserna har ett egen work out-övning oxå, som jag nog inte sett någon annanstans. De promenerar baklänges. Långsamt o lite släpande går de så några varv. Vet inte alls va d ska va bra för, men o andra sidan e d mkt kineserna har för sig som jag inte förstår mig på.

Tack för mig o puss o kram!

Mina små älsklingar.
Mina små älsklingar

Vi kände för att vara lite kulturella en fredagkväll o gick på museum där de hade en utställning om Pixar. Sen åkte vi hem o drack vin o lyssnade på Stravinsky.
Vi kände för att vara kulturella och gick på museum en fredagkväll. Utställningen var om Pixar. Efteråt åkte vi hem o drack vin o lyssnade på Stravinsky.

Kille jag hälsade på utanför byggnaden jag bor i.
Han satt ca 8m uppe på väggen.


En rolig grej jag lärde mig igår var ett kinesiskt uttryck, typ "bananperson" heter d. En bananperson är man om man har asiatiska föräldrar, men är uppvuxen i västvärlden. Anledningen till varför d heter bananperson är för att man då är gul på utsidan, men vit på insidan :)

Puss o kraam

Kommentarer
Postat av: Madre

Intressant med den övergivna skateboardarenan men inte helt okinesiskt-stora ambitioner men inte så uthålligt alla gånger. Men VAD GÖR han på väggen?? Kramar o Pussar förståsss

2011-08-07 @ 18:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback