Isses Rike

Nu är jag äntligen här i Kina! Känns på nåt sätt som att jag aldrig lämnat landet. Människorna ser likadana ut, språket låter likadant och priset på mantou är densamma. Åh vad jag saknat mina mantou. Ska tillägna ett helt inlägg till detta guld för munnen, men det får komma längre fram. Just nu tänkte jag berätta lite om vad jag gjort.
Efter en låång resa via Istanbul, där vi nästan missade planet pga av försening från Arlanda, så kom vi fram till vårt tjusiga hotell som låg på en parallellgata till Nanjing dong lu. Nanjing east road, som den heter på engelska, är som motsvarigheten till Drottninggatan i Sthlm; bred och lång, mkt turister, dyra restauranger och massa neonljus och skyskrapor (tänk bort höghusen o neonljusen för drottningg.). Tjusigt, men tråkigt i längden. Därför flyttade vi till ett lite shabbigare (läs mkt) kvarter,där hotellet nog var d enda huset som hade alla bärande väggar kvar. Vi kände oss snabbt bekväma med den nya men för oss välkända miljön. Matställena var väl inget o hänga i granen precis, men vi hittade en kille med grill på gatan utanför hotellet o jisses va goda spettet var. Kyckling, kospett, lammspett, mantou, aubergine, svampar, gröna pinnar-allt är så himla gott när man grillar d på kinavis. vi köpte 30 spett för 40 kr. Jag klagar inte...
Sen har jag fyllt år, vi har varit uppe o druckit drinkar på 91 våningen i WFT, suttit i lobbyn på 53 våningen i Jinmao Tower, fotat kineser, blivit fotade av kineser, skrattat med kineser, skrattat åt kineser, registrerat oss på Shanghai University, fått damp över att kinesiska myndigheter vill att vi ska åka till Beijing alternativ Sverige o fixa nya visum, och ätit dumplings. Visumgrejen har löst sig, så nu får vi sitta här på studentrummet i Shanghai trots allt. Dock så kommer vi få flytta till Beijing två veckor tidigare än vad vi tänkt oss, men det blir nog bra. Lite läskigt att tänka på att jag kommer träffa mina lärare som jag ska ha ett år framöver redan om två veckor.
Idag var vi på marknaden och jag övade mig på min prutning. Känns fortfarande som den sitter i. Blev dock lite trött på det hela. E egentligen inte så kul att gå på marknader i Kina längre. Är ju bara skräp allting (förutom väskorna kanske, men dem vill jag inte ha), o om man mot förmodan hittar nåt skräp som man vill ha så tar de en för en blåögd amerikan som mer än gärna betalar 40 ggr d egentliga priset. O då blir d lite jobbigt o stå där o tjata, när de vet att de kan sälja d för mkt mer. Men jag är nöjd med mina inköp för dagen. Mest nöjd är jag över mina Iphone-skal! Som jag har längtat!!! Ååååh så fina de är. Jag kan inte sluta titta på dem.
Men men...
Skolan (kinesiskaklassen) går bra. Jag känner mig lagom rosa och plufsig då alla mina klasskompisar kommer från antingen Japan eller Korea. Min lärare ser ut som en höna.
Hoppas jag får höra hur det går för er! Jag har som ni kanske redan vet ingen Facebook här (än), så skriv gärna i kommentarsfältet :)
puss o kram från en svettig men glad Isabel
Nanjing dong lu
Nanjing dong lu.
Den obligatoriska bilden.
Den obligatoriska bilden.
Gatan vi bodde på innan vi flyttade till campus.
Gatan vi bodde på innan vi flyttade hit till campus.
Middag bestående av spett. Man sitter i rännstenen på pyttesmå plastpallar. Smutsigt men charmigt.
Spettkille
En stackare som hamnat uppochner när vi va på Shanghai Akvariet.
En stackare som hamnat uppochner när vi var på Shanghais akvarium.
Uppe på 91 våningen o dricker jalapeñodrinkar. Va väl sisådär med drinken, men den kompenserades med utsikten.
Firade födelsedagen med en jalapeñodrink. Utsikten kompenserade för drinken.
WTC alias kapsylen till vänster och Jinmao Tower till höger.
WTC alias Kapsylen och Jinmao Tower.
Små men många människor i en stor stad.
Små människor i en stor stad.
Slurpee!
Slurpee!

Kommentarer
Postat av: Alice

Roligt att du är igång! Lägger upp en länk på fb under dagen. Puss på er!

2011-08-05 @ 09:17:51
Postat av: Therese B

Å, vad roligt att få läsa om vad du har för dig där borta. kommer absolut fortsätta kika in här framöver :) Kram!

2011-08-05 @ 11:24:25
Postat av: Julia

Åh, det ska bli jättespännande att få läsa om dina äventyr i Kina! Jag ser fram emot fler uppdateringar och så blev jag nyfiken på vad mantou är för något. :) Kram!

2011-08-05 @ 11:30:14
URL: http://prick.blogg.se/
Postat av: Jo

Åhh! Haha, åter igen.. feeett avis. Jaja, får uppleva Kina åter igen genom er ;)



Jo

2011-08-05 @ 20:07:30
Postat av: Madre

Roligt,roligt att läsa om öden och äventyr! Bäst när det oxå finns fina bilder att titta på! Men nu undrar man ju hur en kineshöna ser ut?? Är det en han elr en hon? Pussis

2011-08-05 @ 23:49:01
Postat av: gunnel

Hej Isabel.Simon tipsade mig om din fantastiska blogg.Den kommer jag följa med stort intresse.Fina bilder!Ni verkar ha det riktigt bra.Sköt om dig och krama sonen min

2011-08-07 @ 13:53:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback