Ett släkte av plugghästar

Så har vardagen börjat igen. I alla fall Simpans vardag. Denna onåbara person som sitter mittemot mig vid köksbordet och som nu och då bläddrar så snabbt att sidorna går sönder. Bordet skakar av hans snabba och hårda inristningar i blocken och ibland ger han ifrån sig små korta läten på kinesiska då han går igenom formlerna. En mycket nervös person med adhd skulle man kunna ta honom för i sådana här situationer. Eller bara en typisk ingenjör...

Ingenjörssläktet är ett ganska intressant släkte. De är nog de som än idag har samma beteende som deras föregångare fyrtiotalisterna har. I andra grupper känns det ändå som att de ändrats lite med tiden. Säg lärare och läkare som exempel. Nu kan du hamna hos en piercad och tatuerad sjuksköterska när du ska ta blodprov. Eller en lärare som aldrig har ställt ett barn i någon skamvrå. Men ingenjörerna har ändå samma tänk. Jag baserar min teori helt på jämförelser mellan min egen far, född -49, och hans kollegor, och min kille och hans vänner. Visst, simon går väl kanske inte runt i galoscher om det är slaskigt ute, eller lyssnar på Stravinsky till söndagswhiskeyn, men tankemässigt är de alla ändå väldigt lika. Denna oförmåga att lyssna och ta in vad som sägs, och än kunna komma ihåg vad som sagts, såvida det inte handlar om hållfastighetslära eller flervariabler är helt genomgående hos alla jag mött.

"Hur fan får de den här jävla B-kraften?!"
Intressant monolog från andra sidan bordet...

Att de heller inte kan göra något helhjärtat om de fortfarande går runt och tänker på ett olöst problem de har hemma i böckerna/husritningarna/veckoplaneringen är också vanligt förekommande.

En annan teori jag har är att alla de i mellan-, högstadiet och gymnasiet som alltid fick panik innan/ efter ett prov och sa att det gått skitdåligt, bara för att två veckor senare få reda på att de fått högsta betyg, alla de blev ingenjörer.

Slutsats
Ingenjörers beteende är fortfarande densamma som för femtio år sedan. De kan vara den mest sociala person du någonsin träffat, för att en annan dag vara helt onåbara och ses som dissiga, om man möter dem på stan. Detta ska man alltså inte ta personligt, men förstå att han eller hon antagligen just då gick runt och tänkte på hur läroboken fick ett annat svar än de själva.

Hur man lever ihop med en sådan person är en helt annan historia...
Trots allt ovan skrivet är simon ändå det bästa som finns <3

Kommentarer
Postat av: Åsa

Right on spot!

2012-03-15 @ 13:35:33
URL: http://vilseibeijing.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback